Saturday, November 21, 2015

බුදු රදුන් රාහුල පුතු ළමා කාලයේදීම මහණ කලේ මන්ද ?

වෛද්‍ය රුවන් ජයතුංග මහතා ( මා එතුමාගේ ලිපි ඉතාම කැමැත්තෙන් කියවන අයෙක්)  විසින් ලියු  පහත සඳහන්  

බුදු රදුන් රාහුල පුතු ළමා කාලයේදීම මහණ කලේ මන්ද ?


යන ලිපිය ශාක්‍යයන් ගන රාජ්‍යයක වැසියන් බව තෙරුම් නොගෙන ලියු ලිපියක් බවට පල කල මගේ අදහසට තවත් එකක් එකතු කරන විචාරක තුමා ගන රාජ්‍ය සංකල්පය  වඩාත් විස්තර කරන ලෙස මගෙන් ඉල්ලා තිබෙනවා. එයට මා කැමති වුනේ එමගින් අපේ රටේ අදටත් ඉතිරිවී තිබෙන සමහර ගන වටිනාකම් ඇතිවුයේ කෙසේද යන්න ගැන මගේ සිතේ ඇති අදහසද ඉදිරිපත් කිරීමට එයින් ඉඩක් ලැබෙන නිසාය. මා හිතන අන්දමට සිව් හෙළය එක් සේසත් කර සිංහල ජාතිය හැදු වෙලාවේ තමයි අපේ රටේ ගන රාජ්‍යයක් ඇති උනේ.පසුව ඒක රාජාණ්ඩුව  ඇතුලේ මියැදුනත්  ගන රාජ්‍යයේ සමහර ලක්ෂණ තවමත් අපේ සමාජය තුල තිබෙනවා. ඒ ගැන පසුව ලිව්වොත් හොඳයි   

මේ තියෙන්නෙ මහාචාර්ය ශ්‍රී රාහුල සංස්කෘත්‍යාන තුමා විසින් ලියු පොතේ සිංහල පරිවර්තනයේ scan පිටුවක්. සිංහලට පෙරලලා තියෙන්නෙ එවකට මහනුවර ධර්මරාජ විද්‍යාලයේ විදුහල්පතිව සිටි ඩි.බි.තෙවරප්පෙරුම මහතාය. ශ්‍රී රාහුල සංස්කෘත්‍යාන තුමා සහ ඩි.බි.තෙවරප්පෙරුම මහතා ගැන ගොඩක් ලියන්න ඕනෑ උනත් මේ පොතේ පසු කවරයේ ඇති හැඳින්වීම දැනට ප්‍රමාණවත්  යයි මා සිතනවා.





ගන රාජ්‍ය නැතහොත් සමුහාණ්ඩු සංකල්පය පුරාණ පෙරදිග මෙන්ම බටහිර ලෝකයේද  තිබුණා. බටහිර සමුහාණ්ඩු වලට උදාහරණය තමයි පුරාණ රෝම සමුහාණ්ඩුව. ගනයේ සියලු සාමාජිකයන්ට පමණක් පාලන බලතල ඒකෙ හිමි වුණා. අන් අයට ඒ රාජ්‍ය තුල සිටිය හැකි උනත් ඒ අයට පාලන බලතල හිමිවුණේ නැහැ. රට වැසියා සහ පුරවැසියා අතර වෙනස දැක්වුණේ එතැනින්ය. මේ රටවැසියා  හා පුරවැසියා අතර අරගලය නිසා මේ සමුහාණ්ඩුව අවසානයේදී බිඳ වැටුනා. අපි spartakas ආදී චරිත දකින්නේ මේ අරගලය තුලින්ය.
පුරාණ ඉන්දියාව අද තියෙන ඉන්දියාවට වඩා වෙනස්ය එකල හින්දුකුෂ් කඳු වැටියෙන් මෙපිට සියලුම රාජ්‍යන් ඉන්දියාව වශයෙන් සැලකුවා. මෙහි බොහෝ රාජ්‍ය තිබුනා. ඒවා රාජාණ්ඩු සහ සමුහාණ්ඩු ලෙස බෙදන්න පුළුවන්. සමුහාණ්ඩු නැතහොත්  ගැන රාජ්‍ය ලෙස තිබුන ඒවාට උදාහරණ ලෙස පෙන්වන්න පුළුවන් වන්නේ ශාක්‍ය,කෝලිය,ලිච්චවි,වෛශාලි, ආදී ඒවාය.  භුමි ප්‍රමාණ ලෙස ගත්තොත් මේ ඔක්කොම කුඩා භුමි ප්‍රදේශයක් වටා ඇතිවුන රාජ්‍යයන් වේ.
ගන රජයක ප්‍රධාන ලක්ෂණය වන්නේ ගනයේ සියලුම දෙනාම පාලනයට ඍජුවම සම්බන්ධ වීමය. සෑම පවුලකම(පරම්පරාවකම) එක් සාමාජිකයෙක් ගණය තුල සාමාජිකත්වය ලබයි. ගනයේ තීරණ ගන්නා කුලකය තුල තම පවුල (පරම්පරාව) නියෝජනය කරන්නේ කවුද යන්න තීරණය කරන්නේ එම පවුලය. (පරම්පරාවය.) සාමාන්‍යයෙන් එතැන සිටින හොඳම දක්ෂයාට එම තැන ලැබේ. සිංහ සේනාපතිට ගණය තුල තම පරම්පරාව නියෝජනය කරන්නට ඉඩ ලැබෙන්නේ  එ අනුවය. එසේ ඉඩ ලැබෙන්නා අභිෂේක කිරීමක්ද සිදුවී ඇත.
ගණය තුල ගන සාමාජිකත්වයෙන් පත් කරගත් නායකයෙක් සිටි. ඔහු මියගිය හෝ ඉවත්වූ විට ගණය නැවත රැස්වී තම  නව නායකයා තෝරා ගනී. එය රාජාන්ඩුවක මෙන් පිය පිතු උරුමය අනුව  යන්නක් නොවේ. එහෙත් ගනයේ අවිච්චින්න පැවැත්ම සනාථ කරනු වස්  අනාගත නායකයා වියයුත්තේ කවුද කියා ගණය තුලම කලින්ම එකඟතාවයක් පවතී. ඔහු කිරීටය හිමි කුමාරයා ලෙස නම් වේ.
ගණය තුල  පාලකයෙක් හෝ පාලිතයෙක් නැත. තිරණ ගන්නේ සාකච්චාවෙන් සහ සම්මංත්‍රනයෙනි. එතැන පක්ෂ විපක්ෂ සියලුම  මත පැවසීමට ඉඩ ඇතත් අවසාන තීරණය ගන්නේ සියලු දෙනාගේම ඒකමතිකත්වය ලබාගෙනය. මෙම වැදගත්  සම්ප්‍රදාය පවුල (පරම්පරාව) තුලද ඇත. මේ නිසා සියලු ගන වැස්සෝ ක්‍ෂත්‍රිය නමින් හඳුන්වති. බොහෝ කරුණු අරභයා මේ පක්ෂ විපක්ෂ සාකච්ඡා අදද සිංහල සමාජය තුල  දක්නට ලැබේ. මේ ජාන ලක්ෂණය නොදන්නා බොහෝ අය  තුල සිංහලයන් ගැන කුකුසක් ඇතිවීම ස්වාභාවිකය.   

පාලන තීරණ නොගන්නා අවස්තාවලදී ගැන සාමාජිකයෝ  තම තමන්ගේ ජිවනෝපාය කටයුතු වල නිරත වෙති. සුද්ධෝධන රජු සිසාන්නට කුඹුරට බසින්නේ එබැවින්ය.  තම ගනයට එරෙහිව යුද්ධයක් ඇතිවූ විට සියලු ගන වැස්සෝම යුද්ධ භටයෝ වන්නේය. එහිදී තම දිවිය පරදුවට තබා ඔවුන් යුද වදින්නේ තමන්  යුද කරන්නේ වැටුපක් ලැබීමට නොවන නිසා බව දන්නා නිසාය. පුරාණ සිංහල වැස්සෝ ගොවිතැන් කරන අතරතුරේදීම රට වෙනුවෙන් යුද වැදීමේ  අවශ්‍යතාවයක් ඇතිවූවිට එය ඉටු කිරීමට සිය ගෙපැල තුලම යුද උපකරණ තබා ගත්තේ එබැවින්ය. මේ තත්වය පසුගිය යුද තත්වය තුලදී සිංහල ජාතිකයන් අතරද  දක්නට ලැබුණි. බොහෝ ඉහල රැකියා කල අය මෙන්ම භික්ෂුන් වහන්සේලාද ඒවා අත්හැර යුද පිණිස යුද පිටියට ගියහ.  සමහරු එහිදීම ජිවිතක්ෂයට පත්වුහ. 
සිදුහත් කුමාරයා  ශාක්‍ය ගන රාජ්‍යයේ උසස්තම මෙන්ම විශිෂ්ඨ නිෂ්පාදනය වන්නේය. සිදුහත් කුමාරයා බුද්ධත්වයට පත්වූ පසු රාහුල කුමාරයා මහන කලේ ඔහුට අනාගතයේදී ඇතිවිය හැකි මරණ භයකින් බේරා ගැනීමට යයි යමෙක් සිතන්නේ ඔහු තුල  බුදුන් වහන්සේ  ගැන ඇති දැනීමේ අඩුපාඩුවක් නිසා යයි මට සිතන්නේය.  තමන් වහන්සේට පෙර පිරිනිවන් පෑ රාහුල මහා රහතන් වහන්සේගේ ජිවිත කාලය දිගු කිරීමට බුදුන් වහන්සේ ප්‍රයත්න නොකළේ මන්ද යන්න වෛද්‍ය ජයසුමන මහතාගේ සිතට නොපැමිණියේ මන්ද යන්න මෙහිදී මට ඇතිවුන ගැටලුවයි. 
   
  
Post a Comment